نشست تخصصی «هوشمندسازی حملونقل و نقش استارتاپها در تحولات دیجیتال عرصه حمل و نقل» روز یکشنبه ۲۳ شهریورماه توسط سازمان ملی کارآفرینی ایران و دعوت اعضای سندیکای شرکت های شناسایی، مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
در این نشست، دکتر سیده فاطمه مقیمی، نایبرئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران بر ضرورت حرکت به سمت لجستیک هوشمند با بهرهگیری از فناوریهایی چون بلاکچین، دادههای بزرگ و خودروهای خودران تأکید کرد.
دکتر مرتضی باقری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران سرمایهگذاری در استارتاپها از طریق سرمایه گذاری خطرپذیر لازم دانست و لزوم جلوگیری از تمرکز و خفگی ایدهها را مطرح نمود.
دکتر مهدی اشرفی، مشاور هوشمندسازی و حملونقل بینالملل با اشاره به روندهای جهانی نوآوری تأکید کرد که فناوریهایی همچون اتوماسیون فرایندها و حمل و نقل هوشمند نقش تعیینکنندهای در شکلدهی آینده حملونقل خواهند داشت.
دکتر افشین کلاهی، رئیس هیئتمدیره سندیکای شرکتهای شناسایی و مکانیابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری با ارائه سابقه حمل و نقل در ایران و سوابق هوشمندسازی در عرصه های مختلف حمل و نقل زمینی و ریلی به نقش برجسته سندیکای شناسا در حوزه حمل و نقل هوشمند کشور در پروژه های کلان ملی پرداخت. وی در ادامه از منظر آسیب شناسی موضوع، عدم نیاز به نگاه امنیتی به ساختار حمل و نقل هوشمند را متذکر شده و از واگذاری پروژه ها به شرکت های شبه دولتی انتقاد نمود.
رئیس هیئت مدیره سندیکای شناسا در ادامه خاطر نشان کرد:
شرکت های عضو سندیکا و بخش خصوصی اکنون با دانش فنی و سابقه و تجربیات ارزشمند می توانند برای اجرای پروژه های کشوری در صورت برداشتن موانع به صورت فعالانه در صحنه حضور داشته باشند.
موضوع اختلالات GPS و عدم اجرایی شدن بند فورس ماژور در قراردادها پس از جنگ 12 روزه که توسط نهادهای دولتی در نظر گرفته نمی شود و خسارات شدید وارد شده به شرکت های خصوصی پس از اعمال محدودیت هایی که با نگاه تخصصی می تواند به این شدت نباشد، از دیگر موارد مطرح شده توسط دکتر افشین کلاهی بود.
در ادامه آقای دکتر محمدرضا کاویانی نائب رئیس هیئت مدیره سندیکا پیشنهاد نمود:
با توجه به سال ها تجربه در اجرای پروژه های دولتی در حوزه های مختلف هوشمندسازی و تحول دیجیتال توسط شرکت های عضو سندیکا به نظر می رسد امروز دیگر باید نقش دولت در اجرای پروژه ها چه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با شرکت های شبه دولتی کم شود. وی خاطر نشان کرد، سلامت در توزیع بودجه های دولتی برای اجرای پروژه ها و توجه جدی دولت به طرح های پژوهشی و تخصصی و رسیدن به نیازهای واقعی در زمینه لجستیک و صنعت و نقش آفرینی شرکت های بالغ و به کارگیری خلاقیت استارتاپ ها و استفاده از الگوهای موفق در دنیا و فرهنگ سازی و آموزش از مواردی است که می تواند پروژه های مرتبط با هوشمندی حمل و نقل و لجستیک کشور را بهبود بخشد.
در پایان آقای مهندس سیروس پژمان دبیر سندیکای شناسا ضمن تشکر از سازمان ملی کارآفرینی برای برگزاری این رویداد، از تعدد متولیان دولتی و ارکان تنظیم گر و موازی کاری برای پروژه هوشمندسازی در عرصه حمل و نقل و لجستیک و سایر موارد برای تحول دیجیتال انتقاد نموده و خاطر نشان کرد : می توان با پتانسیل های موجود در پیکره دولت و ماموریت پژوهشگاه ها برای پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی در این حوزه و با توجه به نقش پررنگ و خلاقانه استارتاپ ها و سوابق و تجربیات گرانمایه ی سندیکای شرکت های شرکت های شناسایی و مکان یابی رادیویی و تجهیزات نقشه برداری ( شناسا) در حوزه حمل و نقل هوشمند، هم افزایی بیشتری ایجاد نمود تا برای نمونه در کشور یک طرح کلان ملی موفق با همکاری شرکت های خصوصی و تشکل های مردم نهاد و محققین و پژوهشگران و دست اندرکاران دولتی، اجرایی شود.
این مهم نیازمند همکاری های همه جانبه نقش آفرینان بوده و مهم تر از آن نقش آفرینی بازیگران در حیطه کاری مرتبط با خودشان خواهد بود به این معنا که دولت به وظایف خود و سندیکا و شرکت های خصوصی و سازمان های مرتبط به وظایف خود عمل نمایند.
در پایان حاضرین با تشکر از دبیر محترم سازمان ملی کارآفرینی ، خواستار ادامه این همکاری ها شدند.